جیپ چروکی چیف
جیپ چروکی چی اف
صاحب کارم یه دونشو داره، متاسفانه با بی پولی بازسازی کرده و اصلا خوشگل و وسوسه کننده نیست. زیر و بند به طرز وحشتناکی زنگ زده، اینه بغل شل و افتاده، بدنه رنگ بی حال و بعضی جاها خوردگی و زنگ زدگی...
زیر کاپوت خیلی بی سلیقه... توی اتاق هم که...
امروز خیلی توی این ماشین نشستم... چند ساعتی هم خواب بودم توش!
اتاق واقعا بزرگ و خوبی داره... خیلی خوب و جادار! جون میده واس یکی مثل من که ذوق داره.
اخ اگه مال من بود و منم پولدار بودم. اولین کاری که میکردم یه کنسول و داشبورد جدید خودم طراحی میکردم و با چوب میساختم. دسته در ها و صفحه روپوش کناری... تمام چوب و با طراحی ظریف...
دنده هم خیلی فجیع بود. کابوس این ماشین همین دنده اش بود. چون که دنده 3 و 4 رو نمیدونستی جاش کجاست. حالا فکر کن وسط اتوبان با سرعت 80 تا به جای دنده چهار بزنی دنده عقب!
کاری که میکردم طراحی یه صفحه بود که دسته دنده رو بشه فقط جاهای مشخصی جا کرد، و اون صفحه هم شماره دنده ها رو نشون بده... اینجوری دیگه با خیال راحت ادم دنده ها رو جا میزنه...
البته یه تو دوزی و روکش صندلی مرغوب تر و خوش رنگ تر هم لازم داره... الان اتاق سفید و روکش صندلی سیاه، اونم یه جور جنس خیلی مزخرف شبیه چرم... حتما باید عوض شه! روکش صندلی شکلاتی رو خیلی دوست دارم. با داشبورد و کنسول تمام چوب چیز قشنگی از اب در میاد.
صفحه سرعت سنج هم که افتضاح بی سلیقه بود... تمام اینا رو طراحی جدید میکردم و اتاقی براش میساختم که روی رولز رویس کم شه! دور موتور نداشت! مگه میشه ادم بی دور موتور رانندگی کنه؟ پس دنده ها رو رو چه حساب جا بزنه؟
وسط کنسول یه مانیتور و برای سقف هم یه جا سی دی، جای عینک، چراغ، و یه مانیتور دیگه برای سرنشینای عقب...
موتور شش سیلندرش خب... من عاشق قدرت و حجم و هیبت بیشتر هستم و چیزی جز هشت سیلندر وی شکل بهم اون عشق واقعی رو نمیده اما...
بذار یه بارم به جای حجم و جاگیر بودن فکر عملکرد و بازده باشم. چیزی که مشخصه برای ماشین های به این سنو سال... اینه که در برابر بنزینی که مصرف میکنن اصلا قدرت و گشتاور خوبی تولید نمیکنن... شاید زمان خودشون خوب بوده اما الان...
از اول کار شروع میکنم. این ماشینا کاربراتورین! روی مانیفول یه المان نصب شده که بنزین و هوا رو میگیره و میفرسته توی موتور برا احتراق! اولین کاری که میکردم این بود که انژکتوریش کنم.
مشکل دوم این ماشینا اینه که تنفس طبیعی هستن. بیشتر ماشینای الان توربو شارژ هستن. شاید بعدا گفتم توربو شارژ چیه... هر چند الان خیلیا بیشتر از من میدونن... اما حتما یه فکری به حال این تنفس موتور باید بشه... تو ایران سر خود گذاشتن توربو شارژ ممنوعه و جریمه داره... راه های دیگه ای هم صد در صد هست.
نهایت تلاشمو برای تنفسش میکنم.
مشکل سوم این ماشینا کم بودن نسبت سوپاپ به سیلندره... تو ماشینای روز نسبت سوپاپ به سیلندر 4 به یکه! یعنی هر سیلندر چهار دهنه داره برای تنفس... دوتا برای گرفتن هوا و بنزین و دوتا هم برای خروج دود. اما این ماشینا برای هر سیلندر دو تا سوپاپ دارن... خب سر سیلندر جدید باید ریخته گری و تراشکاری بشه که واقعا کار سخت و پر خرجیه... من که دارم تو هپروت مینویسم پس ادامه میدم. یه سر سیلندر جدید هم طراحی میکردم و میساختم.
مشکل چهارم جنس قطعات که تمام فولادی یا چدنی هستن... چدن یا فولاد سنگینه! پس تا حد امکان همه رو الومینیوم کار میکردم.
مشکلات بعدی بیشتر میرسن به طراحی خود موتور... شکل و حالت و طول هر جزء قابل ارتقا هست که این دیگه واقعا سواد و پول زیادی میخواد... چون سوادشو ندارم دیگه هیچی نمیگم...
راستی... صدای موتور هم خیلی تو اتاق میاد... فوم و نمد زیر اتاق کار میکنم تا صدا تو نیاد...
چراغای جلو هم دو تا چراغ مخفی زیر توری جلو پنجره میذارم... شبا که روشن میشه هیبت خاصی به ماشین میده...
زیر بند رو هم کامل باز میکردم و تمام زنگ اهن ها رو میتراشیدم و تمام بدنه رو مجدد موم میزدم و یه ترکیب مشکی و نارنجی رنگ میزدم. راستی سپر ها رو هم یه ابکاری میکردم تا دوباره برق بزنه و بدرخشه...
خب تا اینجا 100 میلیون... برم باقیشو بذارم برا فردا شب. :)